5 MINUTES MED DANNY LOWE, THE INVENTOR OF BLOCKHEAD

July 16, 2018

Vem är du och vad gör du?

Hej, jag är Danny Lowe, jag är grundare och VD för BLOCKHEAD. 

 

När bestämde du dig för att skapa energituggummin?

Allt började på universitetet när vi undersökte hur vi skulle kunna öka prestationen hos atleter… snabbt. Vi testade flera metoder, där en som riktigt fastnade hos mig, var munsköljning. Ämnen tas snabbt upp genom tandköttet, något som kräver 5 minuters gurglande. Det är dock tröttsamt, gör att tänderna känns konstiga och kan ge upphov till kväljningar.

Under sommarlovet, funderade jag på hur man skulle kunna ta upp den aktiva ingrediensen på ett roligare sätt. Jag hade ett ointressant jobb som innebar att finnas på plats trots få arbetsuppgifter. Jag spenderade tiden med att ringa runt och utveckla det som blev vårt första energituggummi. Proverna kom och några månader senare när jag tog examen, sålde jag det till vänner, vänners vänner och insåg snabbt att användningsområdet var betydligt större än enbart för idrottares prestationer. Därifrån växte det.

 

Vad består BLOCKHEAD av?

Den huvudsakliga aktiva ingrediensen i energituggummit är koffein. Anledningen till att vi använder koffein är att det är en av de enda aktiva ingredienserna som har bevisad effekt, både i sport och i vardagen, med hundratals medicinska tidskrifter som stödjer detta. Vi lade också till B-vitamin för att underlätta upptagningen av energin.

Intressant fakta om tuggummit är hur det tillverkas. Vi använder kallpressningsteknologi, vilket innebär att den aktiva ingrediensen släpps ut från själva gummibasen, jämfört med att addera flera lager som du hittar i vissa andra tuggummin. Vi använder heller inte någon upphettning i tillverkningen, något som skulle förstöra den aktiva ingrediensen.

Vitamintuggummit utvecklades när ett par av mina kompisar doktorerade om D-vitamin och dess effekter på sjukdomar. De hittade siffror på att en av fem vuxna och en av sex barn i Storbritannien har brist på D-vitamin. Så, med tanke på de svårigheter det är för kroppen att ta upp D-vitamin från maten och via solljuset under vintermånaderna, tänkte jag att vi kunde tillsätta det till ett gott tuggummi. Jag skapade ett trevligt sätt att få i sig den dagliga dosen av vitaminerna D, C, B och A, utan att det krävs vatten, oavsett om det är vid skrivbordet eller i bilen.

 

Vad gör dig mest exalterad över BLOCKHEAD?

Allt! Det finns så många nya möjligheter. Speciellt inom konfektyr där det inte har hänt så mycket de senaste årtiondena. Vi har också några nya spännande områden som vi skulle vilja närma oss.

Vad i livet ger dig mest energi? 

I stort sett alla typer av sport! Jag älskar att surfa, åka snowboard, kitesurfa, downhill mountainbike men ser också fram emot ”5 a side footy”.

Jag klarar inte av att sitta i trafikköer eller sitta på försenade tåg. Jag har nyligen börjat lära mig att flyga en ”Microlight” för att förhoppningsvis slippa fastna i trafiken i framtiden. Planen är att flyga ner till Cornwall för att surfa på helgerna och avsluta resan med cykel från flygplatsen, när jag väl kommit fram. Håll tummarna för min första egna flygtur.

 

Vad är du mest rädd för?

Ermm, jag gillar inte trånga utrymmen.

 

Vad är det mest extrema som du har gjort för varumärket? 

Det finns inte något enskilt största extrema tillfälle, men jag har gjort några galna lopp, och en 22-timmars körning till Andorra där vårt team tävlade i UCI Mountain Bike World Cup ligger i toppen.

 

Testar du produkterna själv?

Självklart, jag testar allting som vi tillverkar, följt av BLOCKHEAD-teamet. Snart börjar vi rekrytera våra ”core fans” för att hjälpa oss bli en del av test-teamet.

 

Vad är dina värderingar när det kommer till BLOCKHEAD

Jag har några fasta värderingar när det kommer till produkten …

Vi lanserar bara produkter som innebär en genuin innovation, allting vi tillverkar har någonting extra. Det måste vara en katalysator som underlättar för människor att uföra saker, genomföra saker väl och ha kul under tiden.

Våra produkter måste vara spännande, om vi inte blir exalterade av produkterna, varför borde andra vara det. De måste vara av bra kvalitet. Vi är öppna med ingredienserna i våra tuggummin eftersom de är de bästa. BLOCKHEAD är ett premium brand.

Genom vår marknadsföring, event och innehåll, vill vi att BLOCKHEAD ska bli mer än bara en produkt. Hela upplevelsen med varumärket ska innehålla lika hög kvalitet och spännande som produkterna vi säljer.