Vetenskapen bakom tuggandet - Varför tuggummi?

November 26, 2018

VI VET ALLAATT BLOCKHEAD ENERGITUGGUMMI ÄR DET PERFEKTA SÄTTET ATT SNABBT FÅ EXTRA ENERGIUTAN ATT SVEPA EN HEL SOCKERLADDAD ENERGIDRYCK ELLER EN HEL KOPP KAFFE. VARFÖRÄR TUGGUMMI ETT SÅ FANTASTISKT SÄTT ATT FÖRMEDLA FUNKTIONELLA INGREDIENSER? LÅTOSS TA REDA PÅ DET.

Snabbare upptagning ✅

Enkelt uttryckt ger tuggummidet snabbaste upptaget av koffein 1. En kaffe, energidryck eller koffeintablettnår vanligen ett maximalt upptag efter cirka 30-45 minuter. BLOCKHEAD-tuggummiå andra sidan börjar jobba mycket snabbare med maximalt upptag efter


Men hur? 🤔

Närmikronäringsämnen (som koffein) konsumeras via tuggummi, genomgår de en processsom kallas sublingual och buccal upptagning, passerar genom slemhinnorna imunnen och strömmar direkt in i blodbanan. Sublingual upptagning hänvisar tillupptaget av näringsämnen via blodkärlen under tungan, och buccal absorptionsker genom kärlen i dina tandkött och kinder.

Låt oss jämföradetta med att dricka en kopp kaffe eller en energidryck. När vätska konsumerasmåste den passera genom hela mag-tarmkanalen (GI) innan den kan absorberas iblodbanan via tunntarmen. Bevis har också visat att GI-upptagningen saktas nerom din mage är full2. Det betyder att den havregrynsgröt du åt till frukost ytterligarekan fördröja effekterna av ditt morgonkaffe, vilket gör att morgonens energikickdröjer ännu lite längre.

Slutsatsenär: om du behöver en omedelbar koffeinkick är den snabbaste lösningen att tuggaBLOCKHEAD Energy Gum.

Blockhead Energy Gum's caffeine and active ingredients are absorbed in only 5 minutes
100% absorption in as little as 5 minutes


Kraften i kontrolleraddosering 💪

Forskningvisar att den optimala koffeindosen för kognitiva och fysiska fördelar är 3 mgper kg kroppsvikt3, med signifikant ökad mental kapacitet i doser från 40 - 300mg4. Med varje del av BLOCKHEAD Energy Gum vet du att du får 50 mg avhögkvalitativ koffein, vilket gör det enkelt att kvantifiera och uppnå dinidealiska personliga dosering.

Fördelarnasyns tydligt när man överväger den höga variationen av koffein som finns i kaffe.Den senaste forskningen har visat att vissa engångskapslar kan varieradramatiskt i koffeininnehåll, där en enda kapsel innehåller 25-71 mg koffein! 5

Med ett sådantbrett spektrum blir det allt svårare att uppnå rätt dos för att på ett säkertoch effektivt sätt få de fördelar du söker. En kopp kaffe kan ge en hög dosidag och en låg morgon! Med BLOCKHEAD kan du vara säker på att du får 50 mg perbit varje gång, utan det socker och kalorier som finns i energidrycker ochkaffe.


Vätskefri energi 🚫💧

En av deuppenbara fördelarna med att tugga BLOCKHEAD-tuggummi är att du får enomedelbar energiökning utan att behöva konsumera vätska. Högt vätskeintag ärskadligt för prestations-förmågan, särskilt före träning. Det kan tyckaskontraintuitivt, men om din mage innehåller en hög volym vätska kan den främjahögre nivåer av vattenförlust, som sedan kan leda till uttorkning6

Fördelarnamed vätskefritt koffein finns också att hitta utanför sportfältet. Den somnågonsin slutfört en lång körning vet hur viktigt det är att vara vaken påvägen. Vi har alla sett den inverkan som en kopp kaffe (och behovet av attbefria oss från extravätskan) har haft på vår restid. Med BLOCKHEAD Energy tuggummifår du bättre koncentration utan att behöva söka efter närmaste bensinstation.

Blockhead Energy Gum is liquid free

Om författaren

Jake Kemp är vårsportvetenskapliga nörd. Han tog kandidatexamen i sportvetenskap frånUniversity of Exeter och magisterexamen från Newcastle University. Han hararbetat med några av världens främsta professionella idrottare, däriblandförsta laget i Newcastle Football Club i engelska Premier League.

  1. Kamimori, G. H., Karyekar, C. S., Otterstetter, R., Cox, D. S., Balkin, T. J., Belenky, G. L., & Eddington, N. D. (2002). The rate of absorption and relative bioavailability of caffeine administered in chewing gum versus capsules to normal healthy volunteers. International journal of pharmaceutics, 234(1-2), 159-167.
  2. Brachtel, D., & Richter, E. (1988). Effect of altered gastric emptying on caffeine absorption. Zeitschrift fur Gastroenterologie, 26(5), 245-251.
  3. Burke, L. M. (2008). Caffeine and sports performance. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 33(6), 1319-1334.
  4. McLellan, T. M., Caldwell, J. A., & Lieberman, H. R. (2016). A review of caffeine’s effects on cognitive, physical and occupational performance. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 71, 294-312.
  5. B. Desbrow, S. Hall & C. Irwin (2017). Caffeine content of Nespresso Pod Coffee
  6. Backes, T. P., & Fitzgerald, K. (2016). Fluid consumption, exercise, and cognitive performance. Biology of Sport, 33(3), 291.